Lite info om Kawasaki 750 SX och 750 SXI-Pro två modeller som tyvärr jag inte provat så ni som har haft eller har en skriv gärna kommentarer.
Deras modell 750 SX kom redan så tidigt som 1992,har riktigt moderna linjer för denna tid det var en stor maskin med pondus och tanken kan nog varit att konkurera med Yamahas Superjet.
Den uppdateras 1994-95 men det verkar inte vara några större ingrepp vad jag hittat.
1995 kom även deras SXI modell som är snäppet mer uppdaterad med bla dubbla förgasare.
Det var först 1998 som genombrottet för Kawasaki kom med 750 Sxi-Pro modellen som hade klart förbättrad hantering och ett nytt handgjort glasfiber skrov med lägre tyngdpunkt för mer race-orienterad prestanda vilket gjorde maskinen till en riktigt vinnare på tävlingar.
Denna modell tillverkades ända till 2003 då Sx-r 800 tog vid.
Chassiet före Sxi:n har jag hört inte ska var någon hit utan ska man satsa på någon maskin bör det bli 750 Sxi Pro som det också finns ganska gott om i Sverige iaf så är det inte helt ovanligt att man ser någon till salu på begagnat marknaden.
Den kan även vara ett bra alternativ för dig som vill börja tävla men inte vill lägga dom "stora" summorna på en SX-r eller en Superjet ""roundnose" då dessa är utvecklade mer mot boj tävling.(dessa var ju maskinerna som på allvar utmanade Superjetten i bojrejs)
Fakta 750Sx 1992-1995
Motor: 743cccc 2 cylinder 2 takt
Förgasare: Enkel
Hästar: 60 Hk
Vikt: 144 Kg torrvikt
Fakta Sxi 1995-1998
Motor;743cc 2 cylinder 2 takt
Förgasare: Dubbla
Hästar: 72 Hk
Vikt: 149 Kg torrvikt
Fakta: Sxi-Pro
Motor: 743cc 2 cylidrig 2-takt