Ja det är väldigt individuellt vad man gör,själv "gasar" jag ur vattnet efter varje körning dvs snabbt för att få ur det värsta vattnet och plockar av huven för att inte det ska bli fukt/kondens som letar sig in över allt.
Åker du i salt vatten bör du spola ur den med jämna mellanrum då det lätt blir korrosion på...allt.
Spreja motor rummet nån gång (1--2 ggr/säsong ligger nog ja på) med ex WD-40,5-56 el dylikt är också bra
hindrar korrosion,smörjer samt det ser fräschare ut/lättare att rengöra sen.
Gå även på vajrar och rörliga delar...
I pumpen brukare de vara fett(vet inte om det finns nån med olja?) på min gamla kawa hade dom en smörjnippel i mitten på konan i pump huset,mycket enkelt och smart.
På de flesta modeller är det tyvärr inte så men plocka bort den (brukar sitta med 3st skruv) och kolla hur det ser ut
det ska inte komma vatten eller se rostigt ut när den lossas då är nån packning/lager slut.
Du kommer nog bara åt det lager som sitter längst bak är jag rädd men tryck in fett så gott det går,de kan smeta sig runt iaf när du kör.(alternativet är att du plockar bort pumpen,plockar den i delar och smörjer upp allt men det är en del jobb!
Fettet köptes på Momentum men det kan du köpa på båtfirmor etc bara det är för vattenbruk så ska det funka.
Det med årgång lät knepigt om dom 2 sista nr:en är 92....är skeptisk till att det är en sån men ja kan ha fel.
Lurad nja iofs så om det inte är en 92 utan en äldre så är det synd då efter 91 kom något vassare motorer
annars är det Skicket som avgör och den ser iaf fin ut så du kan nog va nöjd skulle ja vilja påstå av bilderna
Hoppas det gav lite svar på dina frågor..
Mvh