Avgashål fram

Sammanfattning av jetski trimpipor,förklaring och
dragning av kylning dvs kylslangar olika jetskipipor

Avgashål fram

Inläggav hakis » 17 augusti 2009, 12:13

Hmm.-. Sitter här och tittar lite på Xmetalworks.com
och dom säljer en avgasdel som blir som ett T från/till vattenboxen(se bild).
front-exhaust-01.jpg
Sitter på alla deras monsterbyggen... så alla med gammelkawa
kan sträcka på sig igen... coolt med avgasfram också tydligen.

Men så till min fråga, vad gör detta rent effektmässigt och
hur mycket mer kommer jetten att låta?

lil-ripper-02.jpg

superjet96blue-01.jpg
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP

Re: Avgashål fram

Inläggav tompa » 17 augusti 2009, 16:57

Jag har ett utblås fram och rent effektmässigt gör det nog inget, men för vissa trick är det bra med ett utblås fram. Ljudet är inte så mycket högre men lite grann kanske (beror nog mycke på vilken vattenbox du kör med).
En nackdel med att ha ett utblås fram är all tvåtaktsrök man får i ansiktet, men det tar triboron hand om :D förhoppningsvis.
tompa
Jetski in Sweden VIP

Inläggav Eee » 17 augusti 2009, 22:09

Utblås fram används för att undivka kavitation då Jetskin befinner sig i lodrät riktning.
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP

Inläggav hakis » 17 augusti 2009, 22:35

Eee skrev:Utblås fram används för att undivka kavitation då Jetskin befinner sig i lodrät riktning.

Men det kan ju vara bra, ordet kavitation är lite över min svenskaspråksnivå dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Kavitation

Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Kavitation förekommer aldrig renodlad utan är alltid en blandning av gasbildning, inlöst luft i vätskan som frigörs och expansion av inblandade luftbubblor i vätskan.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP

Inläggav Eee » 18 augusti 2009, 09:10

hakis skrev:Men det kan ju vara bra, ordet kavitation är lite över min svenskaspråksnivå dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Kavitation

Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Kavitation förekommer aldrig renodlad utan är alltid en blandning av gasbildning, inlöst luft i vätskan som frigörs och expansion av inblandade luftbubblor i vätskan.

Precis, kan i det här fallet förklaras lite enklare då avgaserna letar sig in till impellern i pumphuset, luftfickor skapas mellan impeller bladen med följd av att impellern tappar greppet i vattnet och bara snurrar runt runt. Jag aldrig märkt av detta och min maskin skulle låta för mycket med utblåset fram.

En annan typ av kavitation är vanligt på racerbåtar. Redan på 1930-talet upptäckte man att om propellern snurrade för fort så hann inte nytt vatten strömma till där det förra gjorde sitt tag. Bladet fick mest luft att greppa med följden att det gick väldigt lätt och motorvarvet ökade på grund av att motståndet minskade. Hela propellerns arbete gick om intet och den vispade bara luft till sist.

Därför utvecklades ytskärande propeller som har dubbelt så stor stigning och en bladarea som är större än en "sänkt propeller" Tanken är att ett propellerblad ligger i vattnet samtidigt som det andra är i luften. Kavitation uppstår aldrig då bara ett propellerblad ligger i vattnet åt gången.
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
Eee
Jetski in Sweden VIP

Inläggav Nesam » 18 augusti 2009, 19:41

Intressant beskrivningar ;)
Håller lite med föregående,det låter mer än det smakar för min del
har själv också vart sugen på detta men då man åker i älv och sjö
är risken stor att det stör för mycket. :?

Har iofs upplevd att det kan bli lite "slirigt" om man står ett tag lodrät men skulle
jag skaffat så (tror jag) att den kan bli lite vassare just när det är lite mer krävande
som ex när man står med den lodrät iom att avgaserna slipper snabbare/lättare ut.

Sitter det inte nått litet lock som släpper ut avgaserna om det bakre är "tät"
dvs den släpper inte ut mycke när man kör vanligt men när man trixar öppnar det.
Minns att jag sett nått sånt på nån sida :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP

Inläggav Eee » 18 augusti 2009, 23:01

Det är teknisk möjligt att avgaserna kan bidra till kavitation men praktiskt sett så tror jag inte att det har någon större betydelse. Jag tror heller inte att tryckskilnaden i avgasutsläppet mellan 0.1 och 2m under vattenytan gör någon större skillnad för motorn. Att det skulle finnas någon typ av ventil som skulle känna motståndet låter också rätt skumt. Så egentligen vet jag inte om det har så stor betydelse?
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
Eee
Jetski in Sweden VIP

Inläggav Penken » 19 augusti 2009, 21:00

Eee skrev:Det är teknisk möjligt att avgaserna kan bidra till kavitation men praktiskt sett så tror jag inte att det har någon större betydelse. Jag tror heller inte att tryckskilnaden i avgasutsläppet mellan 0.1 och 2m under vattenytan gör någon större skillnad för motorn. Att det skulle finnas någon typ av ventil som skulle känna motståndet låter också rätt skumt. Så egentligen vet jag inte om det har så stor betydelse?

skulle nog vara när man kör tail-stands eller typ monkey jumps.
jag håller inte på med sånt (än) så det är bara en tanke :)
Penken
Jetski in Sweden VIP

Inläggav quiz » 21 augusti 2009, 00:48

det största orsaken till kavitation är ju vattnet som sputas ur pumpen, inte av avgaserna=)
Sj-06 Wamilton Freestyle
quiz

Inläggav JIIG » 21 augusti 2009, 07:14

quiz skrev:det största orsaken till kavitation är ju vattnet som sputas ur pumpen, inte av avgaserna=)

Bla bla bla nä nu tror jag du är ute och cyklar gurra snurra ;)
Men visst, har man en muggig impeller så blir det kavitation.
Men i detta fall med utblås för nära intaket så får du in luft (avgasmolekyler co2)i pumpen å då bildas kavitation.
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP

Inläggav quiz » 21 augusti 2009, 09:40

jag menar att de vatten du blåser ut med pumpen, det blir fullt med bubblor kör man i det vattnet så uppstår det problem. var lite otydlig=)
Sj-06 Wamilton Freestyle
quiz

Inläggav Hydro » 23 augusti 2009, 11:39

Varför dom flesta monterar ett extra utblås framtill...är det Penken sa angående trixen.

För att minska motståndet när avgaserna ska ut.

Enda nackdelen är ett ökat avgas ljud.
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro

Återgå till Trimpipor överblick