Gör en gemensam recension/åsikt om Kawasaki 300,440 och 550cc då dessa maskiner princip är lika.Har bara ägt 300 och 550cc men har mycke svårt att tro att det skiljer nått anmärkningsvärt mot 440:in.
Just en 1 cylindrig 300cc kawasaki från 1986 (fast säljaren sa det var en 91:a) var den maskin som inhandlades av en ren ”slump” för en billig peng för några år sen.
Den var trimmad och gick hyfsat bra,var bensin snål och lätt som tusan.(ca 100kg )
När ”mycket vill ha mer” infann sig köptes en SX 550cc från -90 en maskin jag aldrig blev riktigt nöjd med tyvärr.
Den var i bra skick och inte mycket använd men skillnaden från 300 var för liten,den var dessutom trög att få igång ett problem som fler antytt om dessa maskiner.
Skrovet på samtliga av dessa är svårt att få grepp om,är som en ”tvålkopp” det slänger lite hit och dit.Dessa maskiner är också betydligt smalare än dagens ska tilläggas och iom att dom ser lika ut från i princip 1973 så kan man tänka att det borde uppdaterats.
Den jetski som var först ut var JS 400 från 1973 och klart före alla andra tillverkare när det gällde begreppet jetski.(jetski är rakt av Kawasakis varumärke men fått benämningen på just det vi kallar ”ståmaskiner” i allmänhet)
Massproduktion började dock vid 1976 och 77 kom då den mer kända JS440 som blev en storsäljare.
Ett enkelt sätt att kolla årgången på maskinen är att kolla dom 2 sista siffrorna i chassi numret som sitter vänster bak om jag inte minns fel
(kan nog skilja på årgångar men på mina satt dom där)
En annan sak är mynningen på avgasröret,på dom tidiga mynnade det ut vänster front oftast med en lång ”pipa”,lite senare runt 1985 +/ fram till 1989 mynnar dom ut höger fram på skrovets undre del.
Först under 1990 när Sx:en kom mynnar det ut höger bak,detta är en klar fördel genom att du slipper rök i ansiktet samt ljudnivån sänks anmärkningsvärt.
På modellerna efter 90-91 och framåt var det även reed ventiler (på 1982-90 var det piston port) samt alucylindrar samt annat pump hus.
Modell: JS300; 300; 300sx
Motor: 298cc 2-takt:
Förgasare: Enkel
Hästar: 30Hk
Vikt: 101Kg torr
Tändstift: BR7ES
Modell: JS550; 550
Motor: 530cc 2 cylindrar 2-takt
Förgasare: ?
Hästar: 41Hk
Vikt:114 Kg torr
Tändstift:BR8ES
JS440 har jag tyvärr inte hittat nån riktig uppgift på men den som vet skriv gärna till det!!!
Fördelar :
Billiga
Smidiga och relativt lätta
Delar finns det massor av nytt o framför allt begagnat
Är i sammanhanget "bensinsnåla"
Nackdelar:
Kvalitén och ålder börjar bli till åren
Inget mer än en ”leksak”
Kolla denna länk så länge med bilder på maskiner:
http://www.kawasaki.ca/corporate/jetski-museum