Ingen gnista Kawa 550

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 28 april 2010, 08:17

Hej
Skulle bli glad om någon kunde tipsa mig om vad jag ska börja leta när jag inte har gnista. Det började med att motorn gick bra och sedan tvärdog ( fick simma i 1 timma tillbaka) Under hela den tiden jag ägt jetskin har den inte laddat så lite tips om det vore kanon också. Skruvar isär lådan där tändspole och lite andra godsaker sitter och tycker att det luktar farligt bränt....
Tacksam för hjälp
MVH Magnus
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 28 april 2010, 15:58

Va ett tag sen ja meka gamla kawa men ang laddningen så tror ja de är
antingen laddspolen i motorn (bakom svänhjulet) som pajat eller spännings regulatorn
eller båda två :? Mät om du får nån spänning från de kablar som går till reläet
när du fått gång på den.
(kan ohm mäta spolen också men ja kan inte värdet i huvet)
Kör man med ett taskigt batterie kan det bli för mycket för reläet tillslut och de pajar.

Att du inte får nån gnista är troligen stopp relät (liten rund svart sak 4 kablar in)
inte helt ovanligt att dom pajar.Kan även vara tändspolen som tröttnat.

Som du ser kan de vara ganska mycket ändå finns mer som kan fela men börja med detta
så hör du av dig hur det går.Vad är det för årgång?

Annars har ja en komplett "cdilåda" som är tagen ur en fungerande maskin
om du inte vill grota för mycke :mrgreen:
Bild finns under säljes

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 28 april 2010, 18:23

Tack så mycket.
Jag ska börja titta lite vad som kan vara fel.
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Oliveer » 11 maj 2010, 17:57

Hade samma problem på min 440, felet var att ena spolen på tänd-plattan var trasig.
Som Nesam säger kan man ohm-mäta spolarna och värdena ska vara 20-30 Ohm mellan den röda och gråa kabeln och 216-324 Ohm mellan röd och svart. Börja med att mäta :-)
Oliveer
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2010, 09:01

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 13 maj 2010, 08:12

Tack
Jag har köpt tänddelar men inte haft tid till att börja skruva än. Väldigt sugen på att dra igång och laga den.Tackar för informationen.
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 19 maj 2010, 19:18

Hej
Ja då har man börjat med det lätta att mäta kablarna. Känns som att ett av felen ligger där. Jag hade mellan röd svart 138 ohm och där skulle det vara mellan 216-324 ohm. Vad säger det? Mellan röd och grå hade jag 18 ohm inte långt från 20- 30 men det kanske är godkänt. Vad tror ni som har kunskaper och rutin.
Tacksam för hjälp Magnus
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 19 maj 2010, 20:02

Ena är för laddning de andra till tändningen
och det verkar som det är 2 spolar serie eller paralell kopplade
det kan förklara 138 värdet som verkar va fel.
(dvs Om dom är seriekopplade och ena spolen kortsluter så får du 1/2 värdet
om man utgår från att dom är lika,du borde iaf ha 276 ohm sett ifrån detta)

18 ohms värdet tror ja stämmer,de flesta intrument är inte så exakt
gjorda och är inte heller kalibrerade.
Spolar är ju inte rent resistiva "komponenter" heller så det värdet tror ja är Ok.

Jag har för mej att ja sett några beggade spolar,ska kika när ja hinner
vilka värden dom kan ha och om dom skulle funka så hör jag av mig.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 24 maj 2010, 19:40

Har kollat dom spolar jag hade och det var 138 Ohm på ena och 18 Ohm på den andra :shock:
Undrar om det är olika spolar ni menar eller så kanske det är olika
vad ni har för årgång på maskinerna?

På mina satt det tyvärr inga kabel färger (1 stump röd bara)
men den ena spolen jordas iaf men den andra är det ett lödöra på så
det törs jag inte säga vart den ska men troligen upp till boxen.Hade ni 3 kablar upp?

Som jag fattar det så är dessa 2 spolar till tändningen och den andra är en ren
laddspole.Var det inte så att den ena tar upp "pulsen" och den andra förstärker den
...jag törs inte säga då det var ett tag sen ja hade kawa och ja är cenil :oops:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 27 maj 2010, 08:01

Hej Jag har 5 kablar upp. Då sätter jag i den nya elektronik boxen och ser om det fungerar. Var kan man få reda på spolarnas värden.?
// Magnus
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 27 maj 2010, 19:17

Ja precis 3 från dubbla spolarna som vi mätt och 2 kablar från den andra
spolen.
Prova den så hoppas vi du får igång den,ja tror nog felet satt i boxen
iaf.Annars hör du av dig så ska vi hitta va som felar.

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 16 juni 2010, 20:00

Hej
Ja då har man hunnit skruva lite i Jetskin och genast fick man massa frågor. Jag har en annan tändbox men den har inte en komponent som jag tror är varvtalsskydd. Se bild den fyrkantiga mitt på. Det blir över 2 sladd som går till något som styr bränslet. Det finns ju 4 bränsleslangar in på förgasaren och 2st går via den delen. Jag har kopplat ihop allting utan den delen och får då gnista när jag kör på starten men motorn går inte ändå. Har inte testat startgas för det fanns inte i garaget.
Tacksam för hjälp
MVH Magnus
Bilagor
IMAG0024.jpg
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 16 juni 2010, 20:46

Som det verkar så stryper det antingen bränslet eller vacumet...var som sagt
Mycke slangar är det :? summan är ju att den dör iaf.
Men prova först iom att du får gnista att ha i en skvätt bensin i cylindrarna
via tändstift hålen och kolla om den funkar.(är inget fan av startgas)
Gör den det så strunta i varvstoppen,de skulle iaf jag gjort.

Om inte den funkar så bör vi kolla på hur den är gjord
om man antingen ska plugga eller ersätta den med ett rör.
Var det 2 slang anslutningar eller 3?
Såg ut som om det var 3 på skissen...

Ang dosan på bilden så är det själva "varvstoppen" som du är inne på
och kablarna som går in bör vara +,-,en från svänghjulet och sen 2 som går till
bränsle strypningen.Fattades det 1 kabel på den "nya" varvstoppen?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav mv1313 » 24 juni 2010, 23:46

Ja då har man provkört och det gick bra ända tills batteriet tog slut. Jag mätte över batteriet och det var väldigt skumma värden där. När man mätte över batteriet när man inte hade jetskin igång så hade jag 12.5 volt där men så fort man startade så fick man inget värde allt där..Jag mätte värderna på spolarna och laddspolen gav ingen signal. Eftersom jag inte kunde hålla mig borta från svänghjulet utan ville se om det var något fel där började jag montera ner det. Efter många försök och hemmabyggda avdragare så lyckades jag få bort skiten. Laddspolen var helt av och man kan ju hoppas att det bara är att byta den. Hittade en på Jets24 online är det en bra butik att köpa från eller finns det på lättare håll?
MVH Magnus
Bilagor
IMAG0029.jpg
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Nesam » 26 juni 2010, 09:06

Oj där hade du svaret på den frågan ;)
Jetparts är en seriös firma men ja har upplevt att
de kan ta tid för dom...kan vara ja som haft lite otur där :roll:

De verkar finnas 1 i Sverige http://www.spinnin-wheel.se/data.asp
Enligt spränskissen har ja bara fått fram nummer 59031 och det var till en 90:a
de andra årgångarna stod det bara chargin coil...det är ju lätt då :mad:
Förmdoligen samma till maskinerna men hör med grabbarna på firman
så ska du se det fixar sig.

Hoppas det var till nån hjälp.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen gnista Kawa 550

Inläggav Tuffe » 26 juni 2010, 10:05

Jetparts funkar kanon har aldrig strulat för mig... beställer från han när jag behöver saker akut å priset inte spelar roll...
pyntar du snabb frakt har du grejerna senast tisdag....om det inte är beställningsvara för han...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster