Kawasaki 550, generatorproblem

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Kawasaki 550, generatorproblem

Inläggav Schultz » 28 juni 2010, 12:14

Har nyligen köpt min första Jetski Kawasaki 550 SX -90 och har ev problem med generatorn. Har konstaterat att batteriet måste vara kasst och när jag mäter på batteriet när den är igång får jag endast 12,5 V. Anser att det borde ligga högre. lite orolig att generatorn är paj. Någon som vet vad det borde ligga på/kan mäta på sin egen?

Annars förjävla rolig leksak!!
MVh David
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Kawasaki 550, generatorproblem

Inläggav mv1313 » 28 juni 2010, 14:29

Hej jag håller på att skruva i en sådan nu. Dom 2 ljusgröna sladdarna kommer från laddspolen. Om man läser manualen för JS550 står det så här. Tror det är samma för SX, någon duktig här på forumet kanske vet.
Check condition of charge coil (3) by attaching
one tester lead to terminal end
of one light green wire (Lt G) and attaching
other tester lead to terminal end
of remaining light green wire (Lt G).
Resistance reading should be 2.4-3.6
ohma Check resistance between each
charge coil wire and black wire. Tfester
should show 1.2-1.8 ohms resistance at
each wire. Det står att du ska 15VDC med motorn igång.
Lycka till
mv1313
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2010, 08:12

Re: Kawasaki 550, generatorproblem

Inläggav Schultz » 14 augusti 2010, 14:06

Bättre sent än aldrig!

Jag hitta avsnittet i handboken och alla testmätningar stämmer förutom på batteriet när den är igång. Får inte upp den i 15V. har dock inte möjlighet att starta den på land längre stunder.

Det nya batteriet håller visserligen typ två veckor men drygt att ladda hela tiden.

Någon som har något förslag för hur jag ska gå vidare med problemet får mer än gärna skriva en rad.

MVH David
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Kawasaki 550, generatorproblem

Inläggav Nesam » 15 augusti 2010, 09:30

15V får du nog ta med "en nypa salt" men om du mäter batteriet
först,startar den och mäter när den är igång så ska värdet ligga högre
ex runt 14 volt.Spänningen ska inte va lika eller sjunka.

Om värdena stämmer på spolarna så sitter förmodligen felet i laddrät
finns inte så mycke annat att välja på :roll:
Det sitter i boxen med de andra komponenterna
bara att skruva isär och kolla.

Kanske ett lagom höst/vinter projekt annars om du åker med den ändå nu;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1631
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster